Sunday, March 11, 2007

En helg i mars

Snart kan jeg begynne å holde nedtelling til jeg må reise fra Kamerun. Og tro meg – det er ingen gledelig nedtelling! Dagene går så fort nå, at jeg knapt registrerer at februar har både kommet og gått. Noe av grunnen er naturligvis besøket jeg hadde av mor, far og Elisabeth, men det alene har umulig hele skylden. Jeg trives rett og slett veldig godt, og tiden jeg bruker bak pc-skjermen blir dessverre tilsvarende mindre.

De siste dagene har vært særskilt begivenhetsrike. Torsdag var det kvinnedagen, noe som ble feiret godt og grundig her i landet. Paradetog, taler, dansing, festing og debatter. Og naturligvis nye klær i årets kvinnedagsstoff. Bilde(r) kommer seinere!

Lørdag skulle bli en travel dag. Einar og jeg var tidlig oppe, og møtte på College Protestant klokka kvart over sju om morgenen. Vi skulle for første gang sitte ”tentamensvakter” for de eldste elevene. Dette er noe som foregår på lørdagene, for de kan jo ikke kutte ut vanlig skolegang for å ha prøver. Vi satt prøvevakt for 1e og 3e, de hadde matte- tysk- og naturfagsprøver. Timene gikk skrekkelig seint, ikke særlig morsomt å sitte og stirre ut i lufta i fire timer! Men jammen var ikke elevene snille, og respekterte oss faktisk. Akkurat det hadde jeg vært litt bekymra for, siden flere av elevene - spesielt i 1e - er like gamle som meg.

Planen var videre at jeg skulle skynde meg hjem etter jobb, og så skulle Astrid Katrine, Kari Helene og jeg se den norske Melodi Grand Prix-finalen som jeg far hadde med til meg. Alt var planlagt, Finn Ove skulle låne bort prosjektor, vi skulle låne høyttalere av guttene, jentene skulle lage til pizza, og jeg skulle sprette en av de dyrebare bamsemumsposene mine. Men naturligvis gikk ikke ting helt som planlagt – da vi verken hadde vann eller strøm på lørdag. Uten strøm er det som kjent vanskelig å bruke prosjektor! I stedet for ble vi sittende og gjøre virkelig ingenting hele dagen. Uten vann kunne vi ikke bruke bassenget (man må jo dusje før man bader), det var altfor varmt til å gå tur, internett virket ikke, det er grenser for hvor lenge pc-en virker uten strøm, ikke kunne vi høre musikk, innendørs var det litt for mørkt til å lese – og det var ikke snakk om å lese ute i varmen. Så da satt vi der…

Heldigvis kom strømmen tilbake på ettermiddagen slik at vi kunne gå i gang med neste programpost. Vi hadde nemlig invitert den norske ungdommen, de tre amerikanske barna samt en kameruneser på filmkveld. Drømmen om Narnia; Løven, heksa og klesskapet var kveldens underholdning. Det var første gang vi jenter har invitert til fest, så det hadde ikke skortet på planleggingen. Problemet var da altså manglende vann og strøm, og det førte til litt hastverksarbeid på slutten. Med fem ”voksne” gutter på gjestelista, var vi litt bekymra for å gå tom for godsaker! Men ting ble vellykka, filmen falt i smak hos alle fra ni til 26 år, og boller, brus, peanøtter og kaker fantes i overflod.

Rett etter kirketid i dag (søndag) gikk vi jenter i gang med å gjennomføre gårsdagens program. Pizza ble bakt, og Melodi Grand Prix ble sett – på storskjerm. Det kunne ikke måle seg med å faktisk være i Spektrum (naturlig nok, Gunn-Bente!), men litt av den gode gp-stemningen kom utrolig nok allikevel. Sammen med brus og kakerester ble med andre ord også søndagen en fest! Etter at Guri hadde sunget sin sang for siste gang, gikk vi raskt i gang med Elizabethtown (filmen med Orlando Bloom og Kirsten Dunst). Måtte jo benytte oss av prosjektoren til fulle når vi først hadde rigget utstyret opp!

Nå er kjøkkenet bomba, støvteppet ligger tykt på gulv og bord - og vi har fremdeles ikke vann. Ergo ikke sannsynlig at oppvasken blir gjort med det første..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home