Tuesday, December 12, 2006

Negerboller i Ngaoundéré

Det nærmer seg jul også i Ngaoundéré, merkelig nok. Ikke fryser jeg, og ikke har jeg på meg det grå ulljuleskjørtet mitt. De eneste juletrærne i nærheten er av plastikk, og amerikanerne pynter med skrekkelige lys i alle slags fæle farger. Varm sol og fravær av julepynt utenfor misjonsområdet tar knekken på det som måtte prøve å få meg i riktig juleånd. Men vi forsøker da å holde på advent- og julestemningen. Hver søndag tenner vi lyset i adventstaken, vi har høytlesing fra Julemysteriet daglig, og julemusikken går for fullt i cd-spilleren. Vi har bakt noe så politisk korrekt og passende som negerboller (og kakemenn og serinakaker, men det er ikke like morsomt). Og vi har hatt juleverksted med deltakere fra seks ulike nasjoner; Kamerun, Frankrike, USA, Finland, Tyskland og Norge - så nå kan hele den internasjonale gjengen de to norske ordene "juleverksted" og "risengrynsgrøt".

Og tross uvante juleomgivelser, høytiden skal bli bra!! I morgen reiser jeg til Yaounde for å hente Maria på flyplassen. Jeg får nemlig julebesøk av min gode venninne Maria fra Egersund, og sammen skal vi altså ha tidenes juleeventyr i Kameruns hete… Turen skal først gå nordover, til provinsen ”extreme nord” hvor Maria skal få se den muslimske delen av Kamerun – samt få shoppet noen ordentlige souvenierer (vi pleier å være flinke på shoppinga, vi to...). Så står to obligatoriske safariturer i en nasjonalpark på programmet, før vi setter nesa vestover og feirer selve juledagene i en landsby midt inne i tjukkeste Afrika. Landsbyen heter Gadjiwan, og her er det en norsk sykepleier som nå arbeider frivillig i vinterhalvåret. Solveig Pileskog har invitert oss fire jenter (Astrid Katrine og Kari Helene + Maria og meg) på julefeiring i Gadjiwan, og det gleder jeg meg stort til!

Jeg skriver altså her nå for å ønske mine lesere en riktig god jul. Skal ikke
se helt bort fra at det kan dukke opp noe mer her på denne siden av nyttår – men jeg kan ikke garantere at det er internett og pc jeg kommer til å prioritere høyest når Maria kommer… :)

21 Comments:

Anonymous Anonymous said...

til Anette
vi i 3klasse syns at det er gøy.
Og vis du skriver noe nytt så
leser vi det.For du skriver så
mangen fine ting.Hilsen Margrethe

13 December, 2006 09:03  
Anonymous Anonymous said...

hei Anette!
Jeg er best i datane på skolen og Steffen og Thomas Kim. Uten oss hade vi ikke klart og lese bloggen din hvordan har du det i Kamerun? hilsen Nikolai.

13 December, 2006 10:19  
Anonymous Anonymous said...

hei anette.
jeg er god på data jeg gikK.
LUSI i går det var gøy.
jeg fik mase snop av cecilie.
hilsen steffen3a ps godjul

13 December, 2006 10:25  
Anonymous Anonymous said...

Til
Anette fra Agnetha

jeg har lest på bloggen din.
cecilie har sakt at du savner
dina. jeg har 2 voksne hunder og
1 valp. Jeg har en gård.

13 December, 2006 10:27  
Anonymous Anonymous said...

Hei anete gøy og lese på
blågen din .god jul
fra regine.

13 December, 2006 10:33  
Anonymous Anonymous said...

TIL ANETE. DU ER KUL.
GOD JUL GO GODT NYTÅR.
DET ER GØY GO LESE PÅ DLOGEN DIN.
JEG SYNGER I JULEGLOBEN! SAMEN
MED OLAV. AMY

13 December, 2006 10:40  
Anonymous Anonymous said...

til anete vet du at jeg
har også en mamma som heter
anete fra kristine.
god jul

13 December, 2006 10:49  
Anonymous Anonymous said...

God Jul Anette!:) Klem frå Anne

13 December, 2006 23:18  
Anonymous Anonymous said...

Velsignet god jul, kjære Anette!
Kozogklemz;)

15 December, 2006 11:55  
Anonymous Anonymous said...

til Anette,
Det er gøy og lese bloggene du skriver.
Har du det bra?
gojul og go nytor.
fra thomas kim.

18 December, 2006 12:58  
Anonymous Anonymous said...

til Anette,
Det er gøy og lese på blogen din.Er det gøy og bo
i kamerun? god jul hilsen fra Synne

18 December, 2006 13:00  
Anonymous Anonymous said...

Hei Anette. God jul og godt nytt år. Jeg leser mye på bloggen din.

mvh Edvard Knutshaug

18 December, 2006 13:11  
Anonymous Anonymous said...

Pappa jobber på Titania.Det er gøy og lese blogene som du skriver.Jeg gikk lossi oss Cecilie og jeg fikk mye snop.Er det varmt i Kamerun?God jul og God nytt år!
Hilsen julian.

18 December, 2006 13:12  
Anonymous Anonymous said...

Hei Anette håper alt er bra og Cecilie ER.Veldig snill og jeg har hjeme hos Cecilie OG.hentet grøt såm vi skal ha på skolen i lavoen hilsen lars nesvåg.

18 December, 2006 13:12  
Anonymous Anonymous said...

Hei Anette.Vi leser det du skriver til oss.Det er gøy og lese
det du skriver.Cecilie er kjempe snill.jeg ønsker deg god jul og godt nyttår.Jeg håper at du har det bra i Kamerun?
Hilsen Kevin.

18 December, 2006 13:24  
Anonymous Anonymous said...

Hei Anette vet du at Cecilie er god lærer? god jul.Anette.
Hilsen Thomas Hegdal

18 December, 2006 13:28  
Anonymous Anonymous said...

hei anette
Hvordan har du det?
Er de varmt der de
er gøi og lesa blogen din
god jul hilsen Jonny

18 December, 2006 13:44  
Anonymous Anonymous said...

good juul

25 December, 2006 14:02  
Anonymous Anonymous said...

Hei, jeg heter sondre og var i ngaoundéré for noen år siden. Jeg kom tilfeldigvis over blogspot-siden din og lurte på om du kunne hjelpe meg med en liten tjeneste. Hvis du kan, så send en mail til elsondro [på] gmail [dot] com.

26 December, 2006 16:29  
Anonymous Anonymous said...

Hei Anette,
interessant å lese bloggen din. I dag hadde vi vårt årlige juleselskap. Cecilie hadde bakt noen hærlige brød, som gikk ned på høykant. Tante Gerd bruker å holde meg litt oppdatert om hva du driver med, hun synes det er veldig stas å høre fra deg. Ønsker deg et Godt Nyttår!
Hilsen Anne Marit A. Sayed

26 December, 2006 22:51  
Anonymous Anonymous said...

Siden du bor i Afrika, kan du være enig i dette?

http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

03 February, 2007 06:23  

Post a Comment

<< Home