Wednesday, January 24, 2007

Isbading i tørketida

Til å være et sted hvor jeg tilbringer uforbeholdent mye kvalitetstid, er bassenget et svært forsømt område i bloggen min. Helt siden jeg kom i august har jeg prøvd (og stort sett klart) å svømme 3x1000 meter her hver uke. Disse tretusen meterne er det eneste jeg får av trim i løpet av uka, så de er da svært velkomne! Og når meterne er ferdigsvømt legger jeg meg og slapper av; på flytemadrassen midt i vannet med sola steikende på kroppen. Da er misjonærlivet deilig!

Bassenget byr også ellers på mange gleder. Her leker vi med Askjer-barna, vi spiller vannpolo med de amerikanske barna, vi har grillparties med resten av misjonærgjengen - og det er et ypperlig sted å stikke av når man vil være litt alene og ikke orker å omgås mennesker på halvdårlig fransk.



Men desember og januar er ikke særlig gode bassengmåneder. Som noen vel har fått med seg er det rett og slett kaldt i Ngaoundéré for tida. Det har vært nede i ni grader celsius om natta, og buksene og den varme genseren er på rett som det er. Blant annet er det lenge siden jeg spiste frokost i t-skjorta! Jeg synes det er godt å slippe å svette dagen lang, men dessverre påvirker den kalde temperaturen også bassenget. 21 kalde grader er ikke mye når man er vant til lunkent badevann. Kari Helene har vært flink og fortsatt med svømminga også nå i januar, men jeg må innrømme at jeg har pinglet ut. Hvem skulle trodd det, jeg som alltid var førstemann uti kalde badevann da jeg var yngre?

Fredag for halvannen uke siden tok jeg meg derimot i nakken og sa til meg selv at det virkelig var på tide med litt svømming igjen. Altfor mye sjokoladespising i juleferien! Kari Helene hadde sagt at etter etpar runder var ikke vannet så kaldt lenger, og da gikk det helt fint. Jo da. Klart det. Jeg frøys og hakket tenner, og da de 34 rundene var over var jeg helt rød av kulde; den varme dusjen gjorde regelrett vondt. I etterkant har jeg dessuten fått en kraftig forkjølelse, med skikkelig vondt i halsen og i ørene. Nå går jeg på antibiotika, og håper det skal forsvinne snart!

(Illustrasjonsbildet vise Astrid Katrine og Tor Marius, en kald desemberkveld med grilling ved bassengkanten.)

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hei Anete

Jeg leste det med det varme vannet. Jeg hade alrig klart og dusje i så varmt vann. Jeg hadde hylt.Vist jeg hadde vært i så varmt vann.

Jeg kan tru at det tok lang tid med å sende bloggen.
Det er snø hær på haua.
Liker du snø anete?
Men det er ikke gåt å ha vont i halsen.

hilsen thomas kim

26 January, 2007 13:14  
Anonymous Anonymous said...

Hallo Anette! dette min første kommentar på denne dataen... har du det bra? Jeg leste om det varme vannnet var det deilig? jeg håper det. har ikke lest alt enda jeg kommer til og skrive mer i morra ok?

Hilsen Nikolai

26 January, 2007 13:46  
Anonymous Anonymous said...

Hei Anette har du det bra.Bader du mye.soler du deg.Hvordan ser husene ut.Hvordan har meneskene det.Har meneskene mye penger.Det har snøt noen dager.Takk for blogene du skriver til oss i 3.klasse.Jeg bor i bøbakan og slåtte veien.Hilsen Julian Eia Toks.

26 January, 2007 13:56  
Anonymous Anonymous said...

Hei Annette!
Cecilie gleder seg til og besøke deg i Kamerun. Er det varmt i Kamerun? Jeg skal hilse fra familien Knutshaug.

mvh Edvard Knutshaug
Rekefjord
4380 Hauge i Dalane

05 February, 2007 12:52  
Anonymous Anonymous said...

Hei Anette!
det er gøy å skrive på
bloggen din.Jeg skal på tur i dag
å rene i snøen det blir gøy.
Vi skal i gymen først jeg tror
vi skal ha kanonball.
Hilsen steffen 3a

08 February, 2007 09:49  

Post a Comment

<< Home