Thursday, May 24, 2007

Hos skredderen i Burkina

Jeg blir litt småmobbet her nede fordi jeg bruker mye tid og penger på stoffmarkedet og hos skredderen. Men det er så moro!! Jeg kommer til å savne å gå på pagne-shopping og deretter ta stoffet med til skredderen. Det er så utrolig gøy å gå og vente på resultatet! Ikke alltid blir det like bra, men noe av det kommer jeg da til å ta med meg hjem. Og jeg trøster meg med at om mange av omslagsskjørtene er litt vel afrikanske, går det faktisk an å lage puter og duker av stoffet i steden for.

Denne gangen var jeg hos skredderen med mitt dyreste stoff-kjøp her i Kamerun. Vanligvis betaler jeg mellom 60 og 120 NOK for seks meter stoff, men nærmere 450 norske kroner gav jeg for det rosa stoffet som skimtes på benken. Det er i drøy overkant av hva den jevne kameruneser kan bruke på stoff i året! Men det finnes rike kamerunesere og rike misjonærer (ettåringer) som tar seg råd. Dette skal bli en tradisjonell kamerunesisk festdrakt, og jeg er svært spent på resultatet!

Det er min venninne Monique (øverst, i kamerunesisk kjole) som hjalp meg med å finne stoffet og finne modell til overdelen på drakten.

Lillesøsteren til Monique, og en av de tidligere engelskelevene mine på Col Prot.
Her iført skoleuniformen.
Ps: Burkina er en bydel i Ngaoundéré

0 Comments:

Post a Comment

<< Home