Friday, October 13, 2006

Journee de l'enseignanant - teacher's day

Torsdag 5. oktober var det såkalt lærerenes dag her i Kamerun. Dvs, på antrekket jeg fikk sydd meg i anledning dagen sto det "world teacher's day", men selv har jeg aldri hørt om det før, i hvert fall.

Alle lærerne hadde fri, og lærere fra hele provinsen var samlet på festplassen i byen. Det var denne uka vi hadde besøk av krussen, så vi var med andre ord en stor gjeng som dro; krussen, Annbjørg, Einar og meg selv. Som hvite og gjester og attpåtil korrekt antrukket lærere, satt vi som det seg hør og bør bare etpar rader bak dagens storheter, nemlig sekretæren til guvernøren, skolesjefer osv. Selve programmet besto av flere lange taler på fransk, og bandet til Gospel Singers som spilte lovsanger i pausene. Til slutt marsjerte lærerne noen hundre meter, før det var tid for feiring av seg selv og læreryrket resten av dagen.


Artig at de feirer sånne dager, og artig når nesten alle lærerne syr seg antrekk av samme stoff for å markere tilknytning til yrket og samhørighet seg i mellom. Selv føler jeg meg svært så camerounaise når jeg er ikledd mitt lærerantrekk!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hehe, vekker minner dette her...
gøy å oppleve. følte meg litt brydd da vi ble vist til disse sitteplassene, da. men, men. skjer ikke så ofte det der, så greit å ha med seg:)
vi snakkes, da:)

ha det godt anette:)

14 October, 2006 00:50  

Post a Comment

<< Home