Friday, October 13, 2006

Øyetrøbbel

Abcest er et nytt, medisinsk uttrykk jeg har stiftet bekjentskap med her nede. (Hva det egentlig er veit jeg strengt tatt ikke, men det danner seg i hvert fall en bylle på huden. Byllen verker og er fyllt med puss.) Stine har hatt ikke mindre enn to siden Einar, Annbjørg og jeg ankom Ngaoundere, og denne uka har det vært min tur. Det begynte med forsiktig kløing på øyet på tirsdag, og jeg tok av meg kontaktlinsene. Onsdag da jeg våkna var øyelokket hovent og halvveis igjen, men det bedra seg utover dagen. Torsdag, derimot, da så det skikkelig ille ut. Øyelokket hadde vokst til det mangedobbelte, og det var knapt mulig å se noe med øyet. Det gjorde vondt å blunke og vondt å bevege på øyet - og snart hadde jeg sneket grovt i køen på øyeavdelingen på sykehuset (jeg er jo hvit...), og fikk resept på diverse medikamenter. En antibiotikakur på 2x2 tabletter daglig, øyedråper (4 ganger daglig) og en salve til å smøre på selve øyelokket tre ganger daglig. Ingen skal komme og si at den farmasøytiske industrien ikke tjener godt på meg!

Etter å ha sittet med lapp for øyet og lest i seks timer torsdag, var det rask forbedring å spore. Antibiotikaen gjorde virkelig susen, og i dag (fredag) er så godt som hele hevelsen borte. Det er et øyelokk igjen, og ikke bare en stor, verkende klump!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home