Thursday, August 17, 2006

Ankomst Ngaoundéré

Nå har jeg da endelig fått gjort sånn halvveis kameruneser av meg. Lørdag kveld ankom vi Ngaoundéré, etter femten timers kjøring fra Yaoundé. Finn Ove (misjonæren som var reiseleder for Einar, Annbjørg (ny lærer/rektor på den norske skolen) og meg) kalte det ekstremsport a la Afrika - og det var det virkelig. Det var godt å slappe av noen dager etter den kraftanstrengelsen! Siden lørdag har vi hilst på folk, vært litt på markedet i byen og kikka, egentlig bare tatt det med ro. Nå i dag, torsdag, var første dagen vi egentlig har kommet litt i gang. Franskundervisning fra åtte til to; tror jeg må få lov å kalle det også litt ekstremsport. Føler meg tilbake på barneskolen; med tavleundervisning, kart på veggene og en lærer med masse krittstøv på skjorta. Eneste forskjellen er jo at vi bare er to elever, så ikke mulig å sluntre unna med verken skulking eller soving i timene. Nå har vi to uker og en dag til igjen med franskundervisning. Blir spennende å se hvor mye vi klarer å lære! Foreløpig går det litt comme si comme ca, men verken Emelienne, hushjelpen vår, gartneren eller altmuligmannen snakker engelsk, så jeg får da prøvd meg litt.

Da vi kom hjem fra skolen i dag hadde Emelienne laget den første middagen til oss. Det var godt! Forrett med grønnsaker (avokado, tomat, agurk og paprika), og kjøtt med peanøttsaus og ris til hovedrett. Det gikk en halvtime før vi orka å spise desserten (fruktsalat). Kan fint leve sånn som dette…

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Takk for link, og link til deg er på plass hos meg, så klart. Det er bare det at navn og adresse til bloggen min er feil. Men folk gidder kanskje å klikke videre:P

17 August, 2006 20:32  
Anonymous Anonymous said...

Kjempeartig å lesa, Anette! Ser dykk for meg - både i leiligheten og på markedet. Og peanøttsausen - den heilt ekte - den misunner eg dykk neste! Åslaug

18 August, 2006 07:56  
Anonymous Anonymous said...

Hei smukke pike.

Finfint å høre fra deg. Fikk vann i munnen av matbeskrivelsene. Bedre enn fish and chipsen jeg fikk servert i går.. frityrsteikt skate; it's a no no.

Hører på den amelieaktige beirut-sangen vet du. Vugger som alltid fra side til side med et salig smil om munnen. Minner om sommeren. Her er det nesten høst, men det går bra. Skal snart spille badminton.

Hilsen friskussportis Maria

18 August, 2006 20:25  
Anonymous Anonymous said...

Åh!! Jeg vil også ut i den store verden! Høres ut som du har det helt topp. Forventer jevnlig oppdatering her i bloggen din :)
ja, i dag er det siste dag på jobb. (YEEEHAAW! Er jo kjekt, men har fått min dose for i år...) Nå venter Bergen. Skal fly dit i kveld. Snakkes! Du må kose deg!

En ting er hushjelp, men egen gartner er vel litt way over the top... :) Jaja, da lærer du i vertfall franske ord for bærbusker og andre buskevekster. Ja, jeg er i det morsomme hjørnet i dag...Jeg jobber 12-timers skift!!!

Trine

20 August, 2006 14:27  
Anonymous Anonymous said...

Så koselig å høre fra deg, Anette! Fin side! Nå er jeg tilbake på østlandet og skal snart begynne på skolen igjen, men først skal jeg på en liten utenlandstur! (dvs. Harry-tur til Sverige...) Ronny og jeg skal se om vi finner noe billig mat til fattige arbeidsledige/studenter...:-) Lykke til videre med franskundervisninga og alt annet. Ser fram til å høre mer fra ditt spennende liv. Klem fra Gonni

20 August, 2006 17:11  

Post a Comment

<< Home